Krank Art Gallery | ROMAN URANJEK “ROOM FOR AN IMAGE” SERGİSİ 8 EYLÜL – 28 EKİM
22731
single,single-post,postid-22731,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0,vc_responsive

ROMAN URANJEK “ROOM FOR AN IMAGE” SERGİSİ 8 EYLÜL – 28 EKİM

Roman Uranjek, KRANK Art Gallery’deki ikinci sergisinde, 1.1.2002 tarihi-Avrupa Birliği’nin Euro sürecine girmesi- itibariyle başlattığı ve 15 yıllık aralıksız süregelen projesinin çalışmalarını sergiliyor. Afiş, baskılar, kitaplar ve kolajlar, serginin görselliğini oluşturmakta.

Avrupa Birliğinde Euro’nun resmi para birimi olmasının kabul edildiği gün olan 1 Ocak 2002’de Roman Uranjek Avrupa’nın ortak para birimine müdahele eden ilk haçını çizmiştir ve bu çalışma “At least one cross a day after 1.1.2002” projesinin başlangıcını oluşturur. Sanat tarihini ilgilendiren yüzeyler üzerindeki Haç çalışmaları, insani ve sembolik Hıristiyanlık-öncesi ve sonrası ikonografisine ait olarak durmaktadırlar. Bugüne kadar Haç’ın sembolizmi üzerine çok şey söylenmiştir ve aslında, sadece Orta Çağ Gotik sanatı, Rönesans ve Rönesans sonrası sanat tarihi değil, modern sanat tarihi de (bilhassa Malevitch’den beri) bu ikon ile çok uğraşmıştır. Roman Uranjek’in bu ikonu kullanırken asıl geliştirdiği fikir; kullanmış olduğu hazır sayfalar üzerine müdahale ederek çizdiği haçların duyarlılığının, bir ayna etkisi yapmakta oluşudur. Bu sayede, nesneler ve hazır nesneler kendi “maddi varlıklarından” çıkarak “imge varlıklarını” oluşturmaktadırlar. “İmge varlıkları” ikonlaşmakta olan hallerini bir “sanat imgesi varlığına” dönüştürmektedirler.

Bir işaret olarak haç birbirine dik iki çizgiden oluşan basit bir şekildir. İnsanlık tarihinin en eski sembollerinden biridir ve tarih öncesinden bugüne kadar kültürel gelişimin birçok aşamasında karşımıza çıkar. Tarihteki varlığı çok çeşitlidir; kimi zaman sadece bir süs, kimi zaman kimlik belirleyici, kimi zaman da saplantı, inanç ve tapınmanın sembolü olmuştur. Avrupa’daki mağaraların bir çoğunda çarmıh biçiminin kullanıldığı bir çok gravür gözlenmiş ve sonrasında birçok din tarafından özellikle Hristiyanlık tarafından kullanılmıştır. Hristiyanlığın temel sembolü haç, İsa’nın çarmıha gerilişinin hatırlatıcısı olarak acıdan ve ölümden kurtuluşunun temsilidir. Tanrı’nın, Oğlunun kurban edilişi ile günah ve ölümün üstesinden gelen insanoğluna duyduğu sevginin sembolüdür; İsa’nın dirilişi ile insan ölümü yenilgiye uğratmıştır. Bir anlamda haç yaşam ve sonsuzluğun sembolüdür.

Her güne bir çalışma ilkesi ile yola çıkan sanatçı, haçın; dini, mitolojik, erotik tüm sembolik anlamlarından etkilenerek, evrensel bir motif olarak gündelik hayata dahil oluşunu incelemiştir. Kitaplar, dergiler, fotograflar, el ilanları Uranjek için hepsi birer malzeme olmuş, onların üzerine kendi haçını çizerek yaptığı sanatsal müdahele ile temsil edilene farklı bir anlam getirmiştir. Kitap çalışmalarında sanat tarihinin öncül figürlerinin derlemesini yapar, kolajlar ile sanat tarihini adeta yeniden yorumlar. Sanat tarihinden bir eserin reprodüksiyonu ya da basılı medyanın bir reprodüksiyonunun üzerine yaptığı haç ile, mevcut imgenin görselini değiştirerek, bir yandan da semantik değişikliğe neden olur. Asıl mesele bir eserde iki ayrı ögenin tanımlanmasıdır; sanatsal müdahelenin yarattığı alanda şablon-kopya ve müdahele-orijinal öğeleri. Bu projeyle Uranjek günlük ilkesiyle yola çıktığı düzenli ve obsesif bir yaratım süreciyle, en azından bir çizgi çizmeden birgün bile geçirmeyen sanatsal eylemi gözler önüne sermektedir.

Roman Uranjek Hakkında

1961 Trbovlje, Slovenya’da doğan sanatçı Ljubljana, Slovenya’da yaşıyor ve çalışıyor.

1983’te kurulan IRWIN Group’un kurucusu ve üyesidir. Ljubljana’da (Slovenya) kurulan oluşum yine Yugoslavya topraklarında tasarım departmanı “Novi Kolektivizm” ve sanatçı kolektifi “Neue Slowenische Kunst (NSK)” oluşumunda da önemli rol aldı. IRWIN, 1980’lerde ağırlıklı olarak resimsel projelerinde belirli bir görsel dil oluşturulmasının ardından 90’lardan itibaren “Batı Modernizmi”nin sanat tarihini, “Doğu Modernizmi”nin “retro avangard”ı ile karşılaştırarak eleştirel bir inceleme yapar.

Radenko Milak ortaklığı ile oluşan “DATES” projesi, Milak’ın “365 Images of time” serisi ve Uranjek’in “At least one cross a day after 1.1.2002” projelerinin ustaca ve spontan bir şekilde bir araya getirdi. Birbirlerinin işlerine olan ilgileri, objektif zamanı ve tarihi zamanı algılama ve anlamadaki sanatsal yaklaşımlarının benzerliği sonucu gelişmiş ve somut bir işbirliğine dönüşmüştür. 2015 senesinden itibaren bu projeyle Duplex100m2 – Saraybosna, Museum of Contemporary Art Zagreb, Galerija Matice Srpske – Novi Sad, Cankarjev dom – Ljubljana’da ve Kasım 2016’da KRANK Art Gallery’de sergiler gerçekleşmiştir.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.